Isnin, 19 November 2012

bubur asyura

Bila tiba bulan Muharram, mesti ramai akan buat bubur ni... yg tak buat pun pasti dapat merasa kemanisan bubur ini sbb amalan  menyedekahkan bubur ini kepada jiran tetangga sudah menjadi  kebiasaan. Selalunya Hari asyura ni disambut pada 10 Muharam. entah kenapa tahun ni mak aku buat lebih awal bubur ni.


kena sentiasa kacau supaya tidak berkerak di bahagian bawah

ha.. ni rupanya setelah dimasukkan gula merah

kacau... jgn tak kacau... eyyahhhh 2 jam gak la mengacaunya

siap sedia untuk dihantar kepada jiran tetangga... zaman dulu2 letak dlm daun pisang.. tp skrg ni payah sikit nak cari daun pisang... polisterin pun jadi la... 

campuran tepung beras, tepung gandum, santan, gula merah, pisang, ubi, kacang hijau, jagung dan juga gula..

untuk santapan keluarga.. main cedok je... mkn panas2 sedap ni...

lepas makan, layan budak2 ni mandi pulak... mcm2 gelagat mereka... nanti bila besar mesti teringat2... :-)







4 ulasan:

Dzuhata berkata...

weihhhhh syiokkkkk... lama tak kacau dalam kawah...

shida berkata...

ha.. balik kampung tolong kacau..

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

dah buat erk sedapnyer....

shida berkata...

wani... haaahhh terawal pulak tahun ni.. kekeke