Selasa, 19 Mac 2013

menepati janji

Rasa nak update blog.. tp fikiran ni melayang entah kemana... Mcm2 rasa nak tulis tp bercampur baur. Nak tulis pasal makanan... nak tulis pasal bebelan... nak tulis pasal tak puas hati, nak tulis pasal tazkirah la.. last2 satu apa pun x tulis. :-)
So... ptg2 ni aku pilih topik yang menjurus kepada tazkirah. sama2 beringat  antara satu sama lain agar kita tak  terus leka.
Pagi tadi dengar cuit2 pasal perkataan "Insyaallah"

Ini membawa maksud Dengan Izin Allah...
Kebanyakan daripada kita suka sebut Insyaallah jika berjanji. Tapi pastikah kita akan tunaikan.. ataupun perkataan itu hanya sekadar untuk menyedapkan hati org yg kita buat janji.. pada hal dlm hati mmg berniat tak nak tunaikan janji tersebut.

Konsep ni senang ja... Kalau kita rasa kita tak mampu nak tunaikan janji.. cakap je Aku tak janji sbb aku rasa mcm menyusahkan aku saja. Jgn bagi harapan palsu kat org lain. Kesian kan....

Dan kalau kita benar2 yakin yg  janji kita tu kita akan tunaikan walau dgn apa cara sekalipun, baru kita sebut Insyaallah.. krn hanya Allah saja yang tahu apa yg telah direncanakan. dengan izinNya juga untuk membenarkan perkara itu berlaku.

Ok... jom sama2 kita amalkan nilai murni... agar kita tidak tergolong dalam org yang tidak menepati janji...


1 ulasan:

Bui Junaidi berkata...

KALAU X MAMPU NAK TEPATI,JGN BERJANJI..HEHE