Isnin, 19 Mac 2012

kenapa peniaga harus naikkan harga makanan dimusim cuti sekolah??

Rata2 aku dok tgk.. bila tiba saja musim cuti sekolah, mesti org nak bawak anak2 jalan2.. makan2...
Tp peniaga2 ni selalu amik kesempatan keatas pelanggan. Time mcm ni la segala harga barang akan dinaikkan.. termasuklah makanan.
aku  bising2 ni sbb  kebetulan jumaat lepas, aku  ngn kwn2 kuar mkn dekat sempadan. Tak sangka pulak naikkan harga makanan  tak logik langsung.

pulut durian

Mmg dah lama teringin nak mkn pulut durian. So aku oder somtam sepinggan. Somtam yg selalu aku mkn tu.. Tp kali ni tak sedap langsung. masin giler... may be dia kalut sbb pelanggan ramai. then aku oder dan mkn la pulut durian dengan rasa sedapnya....
Masa kami nak gi bayar.. tetiba mak cik yg kira ni.. dia kata.. mkn tomyam sekali kan?
kami jw la.. tak la.... pak cik ngn isterinya yg duduk sebelah menyebelah ngn kami mkn tomyam la...
dia mencari2 kelibat pak cik tu.. tp pak cik tu dah berlalu ngn isterinya. Aku nampak pak cik tu bayar dekat sorang lagi pekerja.
yg  mak cik ni jenis tak paham bahasa. dok berleter kat kami pulak..  dah la hari jumaat, klu tak dak duit jgn mkn... adoii!!!! sakit telinga haku.
pa stu tetiba dia kira kat aku... harga  makan somtam baru RM4, air Rm1. Jumlah semua RM13.. masa bayar tu aku tak perasan apa2 sehinggalah kwn aku tya:  tak berasa mahal ke makanan yg dibayar??
Aha.. ye la.... sbb mak cik tu bisinng tadi dah ganggu kosentrasi aku... huhuhu.. maknanya harga pulut durian  coet tu RM8 ... eshh mahal gilos.....
ermmm cekik darah betul..
kepada peniaga2.. ingatlah.... duit org tu....
jwb la kat akhirat nanti....



3 ulasan:

SiTyAiZa berkata...

mungkin pak cik tu tersilap kira kot... kan mula2 dia tya dkt u kata mkn tom yam skali kan????? mgkn dia kira dgn harga tomyam skali la kot.... huhuhhu.... kalau la u tya skali lagi berapa harga pulut durian tu mgkn dapat harga kesahihannya.... :-)

kakcik berkata...

dari tadi cuba taip komen, tapi tak lepas. :(

kakcik agak dia kira sekali dengan harga tomyam tu kot!

shida berkata...

tp kitoraNG DAH BGTAU... KAMI TAK MKN TOMYAM TU.... huh tak aci betui...:-)