Khamis, 26 Januari 2012

Kenduri Kawen

org raya cina.... kami rayakan pengantin baru..
Alkisahnya, adik ke 4 aku telah selamat mendirikan bahtera perkahwinan  bersama jejaka pilihan hatinya.
So... kali ni aku antara manusia tersibuk. Rasa kaki dan tgn tak cukup je.. sbb dalam masa yg sama kena buat byk benda. Hanya kesabaran menjadi benteng kekuatan. Tp tak de la kuat mana... sbb kemarahan tu kadang2 terhambur jugak...
Sebenaqnya... aku tensyen ngn mentara2 yg ditugaskan untuk menjalankan kerja2 walimatul urus ni la..
Apa yg aku lihat  zaman sekarang ngn zmaan dulu banyak beza.
Mentara terutamanya perempuan just datang kupas bawang dan kupas apa yg patut pada hari sebelum majlis. cukup 2 jam.. semua pederas balik. Tinggal keluarga pengantin dan jiran terdekat la nak goreng ayam, goreng tu... tumbuk tu ... tumbuk ini, nak cari barang lagi...
Aku cakap kat mak aku... APa kes org  syarikat mcm ni.??.. baik tak payah masuk pakatan. Terus  aku kena marah ngn mak... kata nya  jgn ckapa mcm tu... nanti dengar ke depa, depa tak mau tolong langsung!... errr !!!...Pakatan ni sama la mcm acara merewang. Baik pakai  katering. Aku ingat bila ada pakatan, keluarga pengantin ni... ada masa  untuk melayan tetamu, kwn2 serta sahabat handai dan adik beradik yg datang.. tp hampeh!!!!!
Yang tahu.... ehhh Tolong bancuh air kopi  dekat kami. Tolong bawak kuih2 kat kami. Cukup time  pukul 4 pederas nak  beg plastik serta barang2 hadiah....  Apa kes??? Nama  nak.. kerja tak mau buat. Kalau buat kerja bebetul kan best.... Masa zaman dulu2... selagi periuk tak selesai berbasuh, selagi itulah akan ada org akan membantu. Ini tidak.. cukup pukul 4, lelaki2.. sudah tinggal barang bersepah kat tempat memasak. Yg tahu... makanan  sudah dibungkus untuk mereka2... tanpa menghiraukan makanan untuk panggilan  para tetamu cukup atau tidak.. tau cedok,... cedok masuk plastik bawa balik... Please la.. kesian tuan rumah.

Bg aku, catering is better than pakatan syarikat yg tah apa2 ni. Hanya menyemarakkan rasa tak puas hati je..

Tiada ulasan: