Isnin, 21 Mei 2012

pokok hiasan di luar rumah

setelah bebrapa bulan... inilah hasil belaan pokok2 hiasan di halaman rumah. Mood malas sebenarnya.. kejap aku rajin, kejap aku malas.. On dan Off.. jom la kita cuci mata dengan pokok2 yg menghijau ni... entah kenapa aku suka pokok2 yg hijau2... pokok yg berbunga agak kurang...
pokok lidah jin yang baru ditransfer kan ke dalam pasu. Pokok ni aku ambil dekat rumah biras aku.. kemudian balik aku rendam dan biar ja kat dlam air... malas nak p cari pasu dan tanah. selama 2 minggu jugak la...seb baik tak mati..:-) lagi pun pokok ni kan senang  hidup... boleh dijadikan hiasan dalam rumah jugak...   masuk air dalam bekas kaca.. then letak la pokok ni....

Aku sengaja menyembunyikan pokok2 aku  di belakang tiang rumah. Tujuannya ialah supaya pokok tidak terlalu terdedah kepada sinaran matahari... just kena sikit2 tu tak pe la...sbb ada pokok yg sesuai duduk dalam lindungan sikit...sbbnya mcm pokok keladi yg  naik semakin merimbun tu... klu kena chaaya matahari yg banyak, warna daun dia akan kurang hijaunya....

pokok hati2 ni.. aku amik dari rumah Fara hari tu....dah ada anak... best2...
pokok bunga pukul sepuluh yg jenis ni... asben aku amik kat tempat kerja dia..
dan keladi belang2 tu... aku beli.. tinggal yg tu je... yg lain dah mati.. yg ni pun rasa mcm tak lama je hayatnya... habis daun dimakan belalang / serangga perosak.

ha.. pokok ni jugak.. aku baru transfer masuk dalam pasu yg besar sikit..dah 3 kali tukar pasu.. mula2 beli dia ada 2 cabang pokok je.. dlaam pasu kecik tu ja... balik rumah aku tukar ke dalam pasu yg sederhana... sekarang dah ada 5 cabang....:-) pokok ni jugak tak sesuai kena cahaya yg  terang..so.. dia bersembunyi jugak la di belakang tiang...pokok ni pun sesuai  sebagai hiasan yg boleh letak dlaam rumah. Org2 cina suka tanam pokok ni. Aku pulak suka pokok ni sbb daun dia mcm berkilat gitu... mcm ada lilin ats permukaan daun.

yg ni pulak pokok2 yg  ada ats tanah. pokok lidah buaya ni pun makin membesar.. tp baja agak kurang rasanya... sbb pembesaran slow giler... hurm.. yg ni aku tergila2 nak buat satu dekorasi// tp modai tak berapa nak ok... hehhehe... kekretivitian pun kurang menyerlah lg...:-)


pssstt: cik abe aku kata.. erm.. tempat menternak semut2 lagi la lepas ni... huhuuhu




5 ulasan:

SiTyAiZa berkata...

wah. syoknya.... banyaknya pokok2 bunga umah u...

wahida berkata...

aku tanam pokok limau kasturi je..itu pun mcm nak tak nak je hidup...huhu...

tgn panas kot...

shida berkata...

wahida: pokok limau kasturi aku tgk kak ipar tanam, mcm tu jugak hidup segan mati tak mau.. tu buat aku malas nak tanam pokok berbuah nih.. tp tgk laaa, baru dok usaha letak baja buah bg dia vitamin sikit...

shida berkata...

siti... tanam sikit2...

watie osman berkata...

Salam shida..hi..seronok baca mcm2 info ttg pokok2.sbb sy pun br2 ni je minat2 pokok2.so dpt tau pokok mane yg sesuai ltk kt mana..mcm best pulak.btw hrp kita dpt share ttg pokok2.tq

http://mswatieosman.blogspot.com