Khamis, 3 November 2011

membuat kerisik

ni aktiviti hujung minggu lepas...
hari ni baru nak bercerita....
dipendekkan cerita, adik aku akan melangsungkan perkahwinan pada bulan 1 nanti.
So kami adik beradik  telah buat persiapan awal sikit2... untuk mengelakkan daripada berlakunya kelam kabut nanti..
So... bila ada kelapa2 yang dah masak.... mesin dan buat kerisik awal2..
kerisik sangat2lah penting  dalam arena masakan melayu.
Buat gulai daging... masuk kerisik baru sedap...
kelapa yang sudah diparut akan digoreng tanpa minyak sehingga bertukar kekuningan dan hampir kehitaman

kelapa ni pulak akan ditumbuk lumat sehingga pecah minyak....kemudian boleh simpan dalam peti ais. nak guna ceduk je...
nasib tukang menumbuk ramai...klu tumbuk sorang2 boleh tercabut lengan nih....

puteri kesayangan umi pun rajin jugak menyibuk nak tumbuk... pandai dia tumbuk....nasib tak kena tangan


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

banyaknya..jenuh nk menumbuk..awat x bland je..cepat pun cpt.. *sue*

Tanpa Nama berkata...

org tua2... depa kata belend tak best/// ~CDA~

alimaz kembara terasing berkata...

tumbuk jangan tak tumbuk... tumbuk puas2...