Selasa, 3 September 2013

Minyak naik 2 kupang ok..

Ptg smlm dah ada ura2 minyak nak naik. Dok tgk tank kereta tu dah  tinggal satu takat. Nak berenti isi minyak siap2.. takut pulak nak tinggal baby dalam kereta.  So, mlm tadi tunggu la Buletin TV3. Elok  Najib umum kata  minyak naik 20 sen, terus suruh  suami p isi  minyak,.  Masa tu rasa nak baling je senduk kat TV tu sbb menyampaikan berita yang paling aku tak suka. Erk.. Mcm la isi minyak  mlm tu jugak boleh tahan 3-4 tahun. Tapi yang penting  aku boleh berjimat, sbb kalau  esok tu aku isi..  confirm kena bayar lebih kan?

Kesannya mesti terasa. Aku pernah alami dulu masa zaman pakai RON97. Tetiba minyak naik. Masa tu rasa mcm nak berhenti kerja. Tak berbaloi nak isi minyak jika nak dibandingkan dengan gaji dan hutang2 yang aku perlu tanggung sewaktu baru melangkah ke alam pekerjaan. Tp berkat kesabaran aku mampu bertahan kerja pada jarak yang jauh dengan Izin Allah.
 Mana tak nya, bygkan selalu dalam sebulan aku isi minyak dlam  RM200 tetiba sebulan jadi 350. Bila  ron 95 diperkenalkan... boleh la menarik nafas lega. Alhamdulillah... ada jalan penyelesaian.

So.. Untuk tahun ini, belanja minyak aku makin meningkat sbb hantar anak ke rumah mak aku dulu pagi2 dalam 20 minit. So.. sebulan aku perlu isi minyak sebanyak RM400. Hurm.. bermula hari ini...  akan bertambahla perbelanjaan itu. Pasrah je la. Harga bihun sup kat pasar mlm  mesti akan naik RM3.50. Lepas ni elakkan diri dari selalu ke pasar mlm.

Buka facebook, penyokong kerajaan cara penyokong kerajaan.. Puak pembangkang cara pembangkang.
Siap tulis kat wal.. hahaha.. sapa suruh pangkah. Ngok ngek betul la... Dia tau ka aku pangkah sapa?? Padahal kita ni tak masuk belah mana2 pihak.  Dan sbg penjawat awam.. hormatlah sikit... jagalah tingkah laku dan perkataan. Ni siap maki bagai. Org bagi BRIM.. pakat seronok p tukaq RIM.. Tukaq skirting, tukaq ekzos.  Aku jugak yang nganga.. BRIM org tak mau bagi hokey.. ingat aku tak jeles ka???

Tapi aku yakin.. setiap yang berlaku ada hikmahnya. Redha dalam pasrah.
Kita yang perlu cari jalan untuk  berjimat. Ermmm aku rasa dah habis jimat dah.
Cari pendapatan sampingan untuk tampung apa yang tak cukup. Kalau boleh naik bas.. naik bas je la... Klu boleh tumpang org, tumpang org je la. Nasib nak ke tempat kerja aku ni tak dak bas je. Klu tak.. mungkin aku akan berkira2 untuk naik bas jugak.

HIDUP PERLU DITERUSKAN....

1 ulasan:

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

suka ker xsuka ker minyak ttp kena isi gak kan