Isnin, 6 Julai 2015

popia

Alkisahnya.. aku pergi bazar ramadhan..
tetiba teringin nak mkn popia...
tp bila tgk harga popia tu 4 biji rm2.. aku rasa mcm mahal sbb popia tu kecik je,

balik terus beli bahan nak buat popia....
tp tak terbuat2 sampai seminggu jugak la...
sebelum  bahan layu.. terpaksa gagahkan diri jugak la buat popia ni,,,

ha... mula2 parutkan carrot dan sengkuang.
kemudian tumis menggunakan bawang merah...masukkan isi ayam yang dicincang halus. Tapi aku tak masukkan ayam sbb mertua tak makan ayam..so aku gantikan dengan ikan bilis yang ditumbuk halus. kemudia perasakan dengan garam dan serbuk lada hitam... sejukkan sebentar.


buka satu persatu kulit popia... kulit popia ni aku beli ja kat giant....
susun inti yang kita masak tadi macam ni.. dan gulung....
kemudian goreng dlm minyak yang panas.


ha.. dah siap goreng popia ni... 
tapi aku heran kenapa dia serap minyak..
mungkin sbb minyak tak mau panas sgt.. aku dah kuatkan api.. tp api slow ja...gas nak habis agaknya...
bila lama sikit popia ni jadi lembik... hhuhu..





2 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Rajinnya shidah buat sendiri.. akak beli aje..
Selamat hari raya buat shidah sekeluarga..
Terima kasih doakan mak akak..

CintaHati Lina berkata...

Popia ni simple nak buat.. tp nak buat ni kne byk bersabar.. sbb halus2 intinye... salam lebaran dari mommylina.. jiran sebelah blogger